Rabu, 27 Februari 2013

Jalani Hidup Apa Adanya

Keadaan dunia ini penuh kenikmatan , banyak pilihan , penuh rupa , banyak warna . Semua itu bercampur -baur dengan kecemasan dan kesulitan hidup . Dan anda adalah sebahagian da3i dunia yang berada dalam kesukaran .

    Anda tidak akan pernah menjumpai seorang ayah , isteri , kawan , sahabat , tempat tinggal ,atau pekerjaan yang padanya tidak terdapat sesuatu yang menyulitkan . Bahkan , kadangkala justeru pada setiap hal itu terdapat sesuatu yang buruk dan tidak anda sukai . Maka dengan itu , padamkanlah panasnya keburukan pada setiap hal itu dengan dinginnya kebaikan yang ada padanya . Itu kalau mahu selamat dengan adil dan bijaksana . Kerana setiap luka ada harganya.

    Allah menghendaki dunia ini sebagai tempat bertemunya dua hati yang saling berlawanan , dua jenis yang saling bertolak belakang , dua kubu yang saling bertentangan , dan dua pendapat yag ber-tentangan ; yang baik dengan yang buruk , kebaikan dengan kerosakan , kebahagiaan dengan kesedihan . Dan setelah itu , Allah akan mrngumpulkan semua yang baik, kebagusan dan kebahagiaan itu di Syurga . Adapun yang burul , kerosakan dan kesedihan akan dikumpulkan di Neraka .

Dunia adalah terlaknat . Semua yang ada di dalamnya terlaknat , terkecuali zikir ( ingat ) kepada Allah , perbuatan yang dicintai Allah   , dan sesuatu yang dapat mendekatkan hamba kepadaNya , serta orang yang berilmu atau orang yang mempelajari ilmu yang bermanfaat .
( Al-Hadith ).

   Maka jalanilah hidup ini sesuai dengan kenyataan yang ada , jangan larut dalam khayalan dan jangan anda menerawang  ke alam imaginasi .Hadapi kehidupan ini apa adanya . Kawallah jiwa anda untuk dapat menerima dan menikmatinya! Bagaimanapun, tidak mungkin semua teman tulus kepada anda dan semua perkara sempurna di mata anda. Sebab , ketulusan dan kesempurnaan itu ciri dan sifat kehidupan dunia .

    Bahkan , isteri anda pun tidak akan sempurna di mata anda . Maka kata Hadith :

Janganlah seorang mukmin membenci wanita mukminah ( yang menjadi isterinya ) , kerana jika dia tidak menyukai salah satu perangai isterinya , tentu dia akan menyukai perangainya yang lain .

    Adalah sayugianya apabila kita merapatkan barisan , menyatukan langkah ,  memaafkan dan berdamai kembali , mengambilkan hal-hal yang mudah kita lakukan , meninggalkan hal-hal yang menyulitkan , menutup mata dari beberapa hal untuk saat-saat tertentu , meluruskan langkah dan mengasingkan berbagai hal yang mengganggu.

DON'T BE SAD

 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan